Wednesday, July 4, 2012

Praktikal Lagi

Assalamualaikum pembaca2 blog ku..ahaks,cam ramai je kan..fuh,fuh,fuh...berhabuk2 dah blog kesayangan ku ni..almaklumlah, orang dah jadi wanita bekerjaya sekarang..haha..minggu ni dah masuk minggu ke empat aku menjadi sebahagian daripada ahli keluarga Pejabat Tanah Daerah Ledang..macam2 aku dah belajar kat sana..kalau first week dulu aku banyak membuang masa dengan termenung,main game,duduk tengok orang keluar masuk,sekarang dah tak sempat dah nak menjalankan aktiviti2 seperti tu lagi..

1) Paling penting adalah projek
- Yep,aku dah diberi task untuk final projek aku. Aku kena buat e-filing. Kat sini,system dah pun diguna pakai untuk bayar cukai,pendaftaran dan sebagainya tapi, aktiviti menyimpan dan meminjam fail masih dijalankan secara manual. So, my job adalah mencipta satu system di mana bila fail-fail tu nak di simpan, user kena key in dulu detail2 fail tu. Then,baru boleh simpan. Apabila mana2 staff nak pinjam fail tu, diorang kena isi detail diorang dalam system tu so,apabila orang lain nak cari fail tu, system ni boleh trace di mana kedudukan fail tu pada masa tu. Means, kalau fail tu tak ada kat rak dalam tu, dia ada pada tangan orang lain yang akan dipaparkan namanya bersebelahan dengan nama fail tu..haaaa,faham tak??senang je sebenarnya kerja tu tapi dah 3 minggu dapat task,aku baru start design je sikit2...haha

2)Kerja sampingan selain projek
- Haaaa,ni yang buat aku busy yang teramat sangat sampai berhabuk blog ni..haha..dulu,aku menyibukkan diri pasal Reka Cipta Bendera Daerah Ledang..sampai ke bilik meeting aku di heret..haha..n sekarang plak,aku kena handle pasal merdeka..aku kena buat report,buat slide untuk meeting,buat invitation letter untuk jemput orang kampung,dak tabika,sekolah2 menengah n ada la banyak lagi..tapi actually,semua tu tinggal edit2 je..dah ada sample dah..haha..cite kena gempak kan..tapi,honestly lagi busy aku kat sini,lagi aku suka..aku suka membusykan diri aku..aku tak suka duduk termenung takda kerja..nanti aku akan mati kutu,kebosanan..so,bila banyak kerja cam ni,sampai bawa balik rumah you..haha..best,aku tak rasa cam praktikal..aku rasa cam aku betul2 dah kerja..dapat rasa situasi dan keadaan bekerja yang sebenar..^_^

3)Abang2 n akak2 Pejabat Tanah Ledang
- Haaa,dah masuk minggu ke-4 ni aku dah ada geng...nama dia "Geng Lunch"..haha..sebabnya,tiap kali lunch,mesti ktorg lunch sama2 cuma kadang2 tu adala sorang dua yang busy,kerja luar so,x dapat join..punya la best layan geng ni,ktorg makan ikut suka hati je..kerja kat tangkak tapi makan kat jasin,muar,bukit kangkar,bukit gambir..haha..meh sini aku kenalkan sorang2 geng aku ni...first,si kakak comel,kak mastura atau lebih manja dipanggil kak mas..22 tahun,tapi dah berpunya..sorry,unavailable..kedua,si mak yong...kak nora,yang hari2 mengidam..maklumlah,ibu mengandung..yang paling best,due date dia 28 ogos..pastikan anak akak keluar 27 ogos ya..sama macam aunty ana..haha..then,dua ketul jejaka..abang azeli n abang arduzil..ni la geng aku kat sini..
-Yang kedua,geng gaduh..hari2 cari pasal dengan aku..kalau sehari tak gaduh,tak sah..dia ni gila..suka kenakan aku pastu,gelakkan aku gila2..sakit hati juga kadang2 layan dia ni..layan gila dia,dengan aku sekali berjangkit jadi gila..tapi,tu la yang menghilangkan tension buat kerja..tu la yang meriuhkan ofis tu..haaa,cite punye cite,sape orang tu ek?? nama dia adalah Kamarul Ariffin atau lebih dikenali dengan nama Wak A...
-Ketiga, En Din..tapi aku ada dengar2 nama glamour dia "boy"..wah,kelas gitu..huhu..En Din ni supervisor aku..dia la yang bagi aku kerja..mana2 yang salah,dia betulkan...banyak sangat knowledge yang aku dapat dari dia..haaa,cite pasal En Din,hari ni dia belanja lunch..thanx En Din.. :)
-Ke empat, abang saleh n abang mirul..haaa,dua orang mamat ni adalah mamat paling mengong kat Pejabat Tanah tu..kalau jumpa aku,ada je benda yang diorang nak kenakan aku..sampai ada tercetus sikit salah faham la..tapi,sekarang semuanya dah ok..aku tak kisah dah diorang nak cakap apa pun sebab diorang ni la yang buat aku tak kering gusi kat Pejabat Tanah ni..haaa,abang saleh ni pun 1 hal juga..sehari tak cari pasal dengan aku tak sah..dia ni suka kacau aku time aku tengah busy wat kerja..kadang2,rasa nak cucuk je mata dia dengan pensil..haha..
-Yang lain2, bahagian pentadbiran, kak tasha (jiran sebelah), kak lia (jiran sebelah kanan), cc jazmy, pok teh, kak anis, kak anum, kak huda,kak ayu, kak pah, kak enon, kak badar, kak zai, abang nazri.
bahagisan hasil, kak ida, kak ina, kak june, abang arib.
bahagian petempatan, en atan, abang shah, abang imran, abang lukman, abang kamal, cik tom..
bahagian it, kak dalila, kak zura, kak diha(PA bos), kak fran(undang-undang)..
bahagian kuatkuasa, en rosli, abang apis a.k.a abang specky, abang nizam..
bahagian2 lain n yang aku tak tahu dia bahagian mana, abang man, abang lan, abang yusof kusnan, abang wan, abang zarip, abang azram, abang zul, abang joe..
rasanya dah sebut semua tapi kalau2 ada yang tercicir,yang namanya tidak disebut,harap maaf ye..


p/s : happy kerja kat sini...^_^

1 comment: