Monday, September 24, 2012

Wanita dan Air Mata


 Air mata dan wanita seperti tidak dapat dipisahkan. Malah, ada yang menganggap bahawa air mata adalah senjata wanita. Ketahuilah wahai wanita sekalian, sesungguhnya Allah telah mencipta kaum hawa sebagai seorang yang istimewa sehingga air mata kita juga ada keistimewaannya. Mungkin ada sesetengah lelaki beranggapan bahawa wanita yang sering menangis adalah wanita yang lemah. Ketahuilah wahai adam, sesungguhnya Allah jadikan kami, kaum hawa seperti tulang rusuk. Jika kamu berusaha untuk meluruskannya, maka kamu akan mematahkannya. Maka, jagalah wanita dengan baik.

"Wanita lebih cepat daripada lelaki dalam menangis dan dalam mengingat peristiwa yang menyebabkan dia menangis dan tertawa bila ia mampu. Wanita juga adalah bintang dan pelita bagi lelaki.Tanpa pelita, maka bermalamlah dalam kegelapan"


Mengapa wanita sering menangis??

1. Kerana wanita itu unik dan dicipta sebagai makhluk yang istimewa.
2. Allah kuatkan bahunya untuk menjaga anak-anaknya.
3. Allah lembutkan hatinya untuk memberi rasa aman.
4. Allah kuatkan rahimnya untuk menyimpan benih manusia.
5. Allah teguhkan peribadinya untuk terus berjuang pada saat yang lain menyerah.
6. Allah kurniakan naluri untuk mencintai anak-anak walau dalam apa jua keadaan.
7. Allah kuatkan batinnya untuk tetap menyayangi walau dikhianati oleh teman, walau disakiti oleh orang yang dia sayangi.

"Wanita makhluk kuat, tetapi jika satu saat dia menangis itu kerana Allah kurniakan air matanya untuk membasuh luka batin dan memberi kekuatan baru untuknya"

No comments:

Post a Comment