Tuesday, May 8, 2012

Keburukan Tidur Lepas Subuh & Asar

Haaa...tang ni la yang paling best naaa...tidoq lepas subuh,lepas asar..memang ramai yang buat termasuklah aku sendiri...firstly pasal tidur lepas subuh..mak aku selalu pesan,jangan tidur lepas subuh,rezeki tak masuk..orang pemalas je yang tidur lepas subuh ni..mula-mula tu aku amik tak kisah je..apa kaitan tidur lepas subuh dengan rezeki tak masuk..cm jauh bebenor..tapi bila terbaca satu artikel tentang keburukan tidur lepas subuh ni,seyes aku terkejut..n bila fikir-fikir balik,betul juga kalau kita tidur, x pergi cari rezeki,macam mana rezeki nak datang..betul x??

"Di makruhkan tidurmu-wahai mukallaf-selepas solat Subuh, kerana waktu itu adalah waktu mencari rezeki dan berusaha (syara' dan 'uruf) di sisi orang yang berakal". - Imam as-Safarini-


So,rakan-rakan di luar sana,lepas ni sama-sama la kita buang tabiat suka tidur lepas subuh tu ye.. ^_^

Next, keburukan tidur lepas asar plak..setahu aku,keburukan tidur lepas asar ni xde pun di sebut dalam mana-mana hadith tapi kalau ada tu,aku mohon maaf sangat2..honestly,aku kureng skit tidur lepas asar ni sebab dari kecil lagi mak aku selalu cakap, "jangan tidur lepas asar,nanti gila" Haaaaaaa,coba hang habaq mai sapa yang nak jadi gila??uish,aku dah cukup bahagia dah so,tak perlu rasanya nak register jadi ahli Hospital Bahagia..huhu..Mengikut pengalaman aku la,kalau tidur lepas asar ni, bangun je mesti sakit kepala..mungkin sebab petang cuaca panas kan..Pernah satu hari tu,aku dengan roomate aku sama-sama tidur lepas asar..bukan sengaja nak tidur tapi tertidur sebab terlalu penat..tengah syok tidur,fon aku bunyi..mula-mula tu marah la juga sapa yang call tengah-tengah malam buta ni..sekali dah letak fon,tgk jam kat fon pukul 7.30 malam..mak aii,maghrib oii,bukan tengah malam..ish3x..tu la sebenarnya keburukannya...takut kita terlepas waktu maghrib bila tidur petang..Haa,aku juga ada terbaca katanya perempuan yang suka tidur lepas asar ni,nanti jin suka gigit peha dia..haa,mau ka??so,lepas ni try tidur lepas asar pastu,bangun check peha kay...haha...tapi aku sendiri tak tahu kesahihan cerita ni..aku just suka-suka je nk share..maaf la kalau ada tersilap info..

agak2 ada rupa mcm ni x jin tu?? :p


anak singa,anak rusa,
kalau salah,maaf la ye~~

No comments:

Post a Comment